Congres 2017

IVP – Instituut voor Pensioeneducatie organiseerde haar jaarlijkse congres:

Besturen en beleggen in 2018

De Doelen, Rotterdam,  Donderdag 7 december 2017

Op deze pagina staat een kort verslag.

De presentaties kunt u downloaden geheel onderaan deze pagina.

IVP dankt de volgende vermogensbeheerders voor het financieel mogelijk maken van het congres:

Afbeeldingsresultaat voor invesco logo

 IVP -onderwijspartner inzake vermogensbeheer:

Onderwerp van het congres:

1. Besturen in 2018

De pensioenvoorziening is voor miljoenen Nederlanders de belangrijkste bron van inkomen voor de oude dag. Echter, het vertrouwen in de aanbieders van pensioendiensten en -producten, te weten pensioenfondsen, banken, en verzekeraars, is zeer laag.

Het congres ging over:

  • Verbetering imago pensioenvoorziening en de financiële sector: waarom en hoe
  • Actieve servicerelatie naar de pensioenconsument
  • Gedrag en cultuur als dragers van lange termijn klantrelatie
  • Best practices uit andere sectoren

2. Beleggen in 2018

De aan te bieden pensioenvoorziening wordt mede gefinancierd uit de inkomsten van beleggingen.

Het congres ging over:

  • Marcro-economische vooruitzichten voor 2018
  • Alternatieve beleggingen voor rendement en risicospreiding: sociale infrastructuur, bankleningen
  • Juridisch structureren van alternatieve beleggingen

Sprekers waren (in de volgorde van het congresprogramma):

 

Verslag

 

Het imago van de financiële sector, door Barbara Mulder, algemeen directeur, en Ruben Sax, director, Burson-Marsteller

Burson – Marsteller is een toonaangevend, wereldwijd public relations- en communicatiebureau met hoofdkantoor in New York. De Nederlandse vestiging van het kantoor is in Den Haag. De firma biedt diensten aan op gebied van crisismanagement en public affairs management (waaronder lobby-werkzaamheden). De firma is meerdere malen onderscheiden voor uitstekende prestaties op gebied van crisismanagement zoals de Azië-crisis uit de jaren negentig van de vorige eeuw.

Reputatiemanagement

Reputatie is het beeld dat anderen van uw organisatie hebben. Organisaties met een goede reputatie presteren vaak beter. Met reputatiemanagement wordt doelgericht en systematisch gewerkt aan de goede naam en faam van een organisatie bij haar stakeholders.

Media spelen met hun beeldvorming over de financiële sector een belangrijke rol. Beeldvorming wordt ook gecreëerd door wet- en regelgeving. Het vertrouwen van consumenten in deze sector is laag. Het is voor de sector van belang om de reputatie te herstellen zodat consumenten en professionele marktpartijen het vertrouwen hebben om diensten en producten van de sector af te nemen.

Ten aanzien van de pensioenvoorziening wordt nu veel gecommuniceerd over dekkingsgraden en risico’s. Particulieren met een pensioenvoorziening kunnen bijvoorbeeld door pensioenfondsen worden onderscheiden in verschillende doelgroepen met per doelgroep op maat gemaakte communicatie. Dan wordt effectief gecommuniceerd over de verschillende verwachtingen van de verschillende doelgroepen. Er wordt inzicht en overzicht in de pensioensituatie geboden.

Reputatiemanagement en verplichtgestelde pensioenfondsen

Een vraag uit de zaal was of reputatiemanagement voor pensioenfondsen nodig is omdat deelname aan een pensioenfonds voor de meeste werknemers verplicht is. Er bestaat geen keuze om een pensioenfonds te kiezen anders dan dat waar de werkgever bij is aangesloten.

Mevrouw Mulder antwoordde dat ook verplichte pensioenfondsen nu aan hun reputatiemanagement moeten werken, voor het geval de verplichtstelling wijzigt of komt te vervallen. De verplichte deelnemer die nu al een goede ervaring heeft bij een pensioenfonds met een goede reputatie, zal er dan ook zonder verplichte deelname bij willen blijven.

 

Leren van het hotelwezen: de gast centraal en kwaliteitsmanagement in de hotelbranche, door Carla Maessen, directeur Bilderberg Hotel De Keizerskroon Apeldoorn

De hotelketen Bilderberg Hotels onderscheidt zich omdat zij zijn toegewijd om een bijzondere ervaring te creëren voor de gasten en medewerkers. Één van de mooiste hotels uit de portefeuille van Bilderberg, is Hotel De Keizerskroon te Apeldoorn. Dit hotel heeft als missie om Nederland gastvrijer te maken.

Bilderberg Hotel De Keizerskroon is succesvol door de gast op de eerste plaats te stellen.

Mevrouw Maessen nam de congresbezoekers mee op reis door het hotelwezen zodat pensioenfondsen, verzekeraars, banken en vermogensbeheerders aan de hand van principes uit de hotelbranche hun organisaties verder kunnen inrichten om de pensioenconsument op de eerste plaats te stellen.

Voor iedere gast wordt een guest journey opgesteld. Van de eerste oriëntatie op hotelovernachtingen die iemand doet op internet tot aan de check-out uit het hotel.

De valkuil van een guest journey is dat deze procesgestuurd wordt. Processen zijn basis maar leveren nooit een hoger waarderingscijfer dan acht op. Hoe meer processen er zijn, hoe lager het cijfer wordt.  Het empathisch vermogen is belangrijk. Door je in de gast te verplaatsen, voelt die zich vaak meer welkom dan wanneer een hotelmedewerker zich druk maakt hoe deze persoon overkomt op de gast.

Hotel De Keizerskroon heeft een aantal waarden geformuleerd, Kroonwaarden, die medewerkers verantwoordelijkheid geven om naar eigen inzicht beslissingen te nemen om het de gast naar de zin te maken.

Iedere medewerker vormt een schakel naar de eindklant. In de financiële sector is de eindklant soms ver uit zicht. Via de interne klant binnen de organisatie bereik je uiteindelijk de eindklant. Welke interne klantdoelstellingen kent uw organisatie hoe meet, stuurt en beloont u hierop? Welk voorbeeld gedrag laat u zien?

Om de financiële sector hiermee te helpen, biedt Bilderberg Hotel De Keizerskroon het programma aan “Run your hotel”. U loopt met uw collega’s een dag mee in het hotel om te leren dat iedereen gezamenlijk werkt om de gast centraal te stellen.

 

Toetsen op gedrag en cultuur: wenselijk? Frank van Luijk en Ivonne Tossings, Psychologisch Adviesbureau Bijleveld & Van Vriesland

Psychologisch Adviesbureau Bijleveld & Van Vriesland biedt ontwikkel- en selectieassessments voor de financiële sector, overheid en openbaar vervoer. Dit bureau is tevens de samenwerkingspartner van het IVP bij de training en toetsing van vaardigheden van deelnemers aan de leergang Pensioenfondsmanagement, en bij de zelfevaluaties van pensioenfondsbesturen.

Hoe zorgen organisaties dat de collega’s effectief zijn in hun gedrag? Een gedragskundige meting belangrijke inzichten voor individuele medewerkers om zichzelf beter te leren kennen, en voor de organisatie om mee te helpen de medewerker te laten excelleren.

 

Drijfveren en motivatie worden in kaart gebracht door motivatievragenlijsten en door het interview met de psycholoog. Vaardigheden en competenties die via een simulatie of rollenspel zichtbaar worden en gemeten. Kennis van het vakgebied, inhoudelijke expertise wordt in kaart gebracht. Persoonlijkheid en denkniveau worden in kaart gebracht door persoonlijkheidsonderzoek en capaciteitentesten. Deze verschillende onderdelen geven een volledig beeld van het (ontwikkel)potentieel van de deelnemer en hebben samen de hoogste voorspellende waarde over effectief gedrag.

Inzicht in uzelf en uw organisatie helpen u om uw doelstellingen te behalen.

 

 

 

 

PRESENTATIES (PDF-bestanden: klikt u op de naam van de presentatie om te downloaden)

Het imago van de financiële sector, Barbara Mulder, algemeen directeur, en Ruben Sax, director, Burson-Marsteller

Leren van het hotelwezen: de gast centraal en kwaliteitsmanagement in de hotelbranche, Carla Maessen, directeur Bilderberg Hotel De Keizerskroon Apeldoorn

Toetsen op gedrag en cultuur: wenselijk? Frank van Luijk en Ivonne Tossings, Psychologisch Adviesbureau Bijleveld & Van Vriesland

Macro-economisch vooruitzicht voor 2018, Anton Brender, chief economist, Candriam Investors Group

Beleggen in sociale infrastructuur, Raymond Jacobs, managing director, Franklin Templeton

Juridisch structureren van alternatieve beleggingen, Minke Hoekstra, Simmons & Simmons  

The Case for Senior Secured Loans, Michael Craig, Portfolio Manager European Senior Secured Loans, Invesco

Which Alternative Strategies Fit Your Portfolio?, Simon Fox, Senior Investment Specialist, Aberdeen Asset Management

 

 Dit congres werd mede mogelijk gemaakt door

Afbeeldingsresultaat voor invesco logo

Wat vond ú van het congres? We vernemen graag uw opmerkingen, lof en kritiek om onze evenementen van goed niveau te houden.

Uw naam
Organisatie
Uw e-mailadres
Bericht